Μέσα στο εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο του Ελληνικού.
Του Βασίλη Μακρή για τη Lifo.
Οι «Αναχωρήσεις» πραγματεύονται την «αναχώρηση» του αεροδρομίου από την περιοχή του Ελληνικού, την «αναχώρηση» εκείνης της εποχής και την «αναχώρηση» εκείνης της αισθητικής. Η φωτογράφιση ξεκίνησε το 2006 και συνεχίστηκε το 2007-2008. Όσο το αεροδρόμιο θα είναι φάντασμα, το project θα είναι σε πρόοδο.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού (συντεταγμένες: 37°53′54″N 23°43′46″E) ή Ελληνικό (επίσημη ονομασία Κρατικός Αερολιμένας Αθηνών) ήταν το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας για πάνω από 60 χρόνια, μέχρι το Μάρτιο του 2001, όταν αντικαταστάθηκε από το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο κωδικός του κατά την IATA ήταν ATH, που τώρα χρησιμοποιείται από το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ ο κωδικός του κατά τον ICAO ήταν LGAT (ο οποίος δεν μεταφέρθηκε στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος).
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού, πήρε το όνομα του από την τοποθεσία (το προάστιο) που ονομάζεται Ελληνικό. Στη βόρεια πλευρά συνορεύει με το Δήμο Αλίμου, στην ανατολική με το Δήμο Ελληνικού και Αργυρούπολης, στη νότια με το Δήμο Γλυφάδας και το γήπεδο γκολφ της Γλυφάδας και στην δυτική με το Σαρωνικό κόλπο. Υπήρχαν δύο τερματικοί σταθμοί (terminal) Ο δυτικός για την Ολυμπιακή Αεροπορία και ο ανατολικός για τις διεθνείς πτήσεις. Ένας επιπλέον τερματικός σταθμός, ήταν αυτός της Αμερικανικής Βάσης του Ελληνικού.
Το αεροδρόμιο άρχισε να κατασκευάζεται το 1938 στη περιοχή Χασάνι, με διάδρομο προσγείωσης 1.800 μέτρων, μετά από απαλλοτρίωση τμημάτων των τότε κοινοτήτων Κομνηνών και Ελληνικού. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, όμως, δεν επέτρεψε την ολοκλήρωσή του. Μετά τη λήξη του πολέμου οι ζημιές επιδιορθώθηκαν και το 1950 το αεροδρόμιο απέκτησε και δεύτερο διάδρομο με μήκος 2.250 μέτρων, ενώ ο πρώτος αυξήθηκε και αυτός στα 2.250 μέτρα. Το 1958 ο κύριος διάδρομος αυξήθηκε πάλι, με μήκος τα 3.000 μέτρα.
Το 1969 εγκαινιάστηκε ο Ανατολικός Αεροσταθμός, ο οποίος είχε σχεδιαστεί από τον γνωστό Φινλανδό αρχιτέκτονα Eero Saarinen. Τη δεκαετία του 1970 ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε, στα 3.500 μέτρα και τη δεκαετία του 1990 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε, περίπου, δέκα με δώδεκα εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.
Στις 28 Μαρτίου 2001 αναχώρησαν από το αεροδρόμιο του Ελληνικού πέντε αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, χωρίς επιβάτες, με προορισμό το καινούργιο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και το αεροδρόμιο του Ελληνικού, έκλεισε.
2004. Τα Ολυμπιακά Αθλήματα κανό-καγιάκ σλάλομ, χόκεϊ, μπέιζμπολ και σόφτμπολ (ξιφασκία, μπάσκετ) φιλοξενούνται στις αθλητικές εγκαταστάσεις που κατασκευάσθηκαν στην περιοχή του Αεροδρομίου. Επίσης, εκεί κατασκευάστηκε και το αμαξοστάσιo του τραμ της Αθήνας και του ΟΑΣΑ (ΕΘΕΛ).
2005. Οι αρχιτέκτονες David Serero, Elena Fernandez και Phillipe Coignet κερδίζουν το πρώτο βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό για το Σχεδιασμό Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό. Το Ελληνικό Κράτος δεν προχώρησε σε εφαρμογή της πρότασης.
2011. Το ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α. δημιουργεί το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Την ίδια χρονιά ιδρύεται η εταιρεία «Ελληνικό Α.Ε.» με σκοπό την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου.
2012. Η Γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung κάνει ιδιαίτερη αναφορά
στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Όπως γράφει χαρακτηριστικά πρόκειται για
«έκταση- φιλέτο», τρεις φορές μεγαλύτερη από το Μονακό, για την οποία υπάρχουν
ήδη ενδιαφερόμενοι από το Κατάρ. Υπενθυμίζεται ότι το κρατικό Fund του Κατάρ,
Qatari Diar, είχε αποχωρήσει από τη διαγωνιστική διαδικασία, προκαλώντας
εκνευρισμό στην κυβέρνηση, ενώ είχε προηγηθεί και η απόσυρση του Αμερικανού
μεγιστάνα των ακινήτων, Ντόναλντ Τραμπ. Ωστόσο, ένα μήνα μετά το Κατάρ επανήλθε
και η επιστροφή του δεν παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο, αφού υπεγράφησαν και οι
απαραίτητες ρήτρες εμπιστευτικότητας.
Ιούνιος 2013. Ο πρόεδρος της Cosco, Captain Wei Jiafu, δήλωσε ότι κινεζικό fund έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για έργο ανάπτυξης «στο παλαιό σας αεροδρόμιο». Και δεν δίστασε να αναφέρει, ως παράδειγμα, την κατασκευή τεχνητού νησιού-ξενοδοχείου στο Ντουμπάι.
Ιούλιος 2013. Το ρεπορτάζ του BBC περιγράφει τα εγκαταλελειμμένα αεροπλάνα στο άδειο αεροδρόμιο, που όπως λέει ο δημοσιογράφος, θα είναι "άλλο ένα κομμάτι δημόσιας περιουσίας που θα πρέπει να πουληθεί για να καλύψουν τα χρέη τους οι Έλληνες". Ο δημοσιογράφος εξηγεί ότι το αεροδρόμιο το "εγκατέλειψαν" πριν δέκα χρόνια, όταν άνοιξε το νέο αεροδρόμιο λίγο πριν τους Ολυμπιακούς. Η περιοχή, λέει ο Βρετανός δημοσιογράφος με το φλεγματικό ύφος του, είναι 4 φορές μεγαλύτερη από το Μόντε Κάρλο και ίσως, λέει, αυτή η περιοχή να είναι αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα για να σωθεί.
Υ.Γ. Όπως σε όλα που συμβαίνουν, ή που πρόκειται να συμβούν στην Ελλάδα, έτσι και εδώ υπάρχουν δύο «μέτωπα». Στην περίπτωση του Ελληνικού υπάρχει το Μέτωπο αντίστασης φορέων στο ξεπούλημα του Ελληνικού. Πρόκειται για Σωματεία και Φορείς που δραστηριοποιούνται στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού και την παραλία του Αγ. Κοσμά, εκφράζουν με κοινή δήλωση την αντίθεσή τους στα σχέδια εκποίησης του Ελληνικού, την πρόθεσή τους να παραμείνουν στο χώρο και το αίτημά τους για δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου.
Του Βασίλη Μακρή για τη Lifo.
Οι «Αναχωρήσεις» πραγματεύονται την «αναχώρηση» του αεροδρομίου από την περιοχή του Ελληνικού, την «αναχώρηση» εκείνης της εποχής και την «αναχώρηση» εκείνης της αισθητικής. Η φωτογράφιση ξεκίνησε το 2006 και συνεχίστηκε το 2007-2008. Όσο το αεροδρόμιο θα είναι φάντασμα, το project θα είναι σε πρόοδο.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού (συντεταγμένες: 37°53′54″N 23°43′46″E) ή Ελληνικό (επίσημη ονομασία Κρατικός Αερολιμένας Αθηνών) ήταν το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας για πάνω από 60 χρόνια, μέχρι το Μάρτιο του 2001, όταν αντικαταστάθηκε από το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο κωδικός του κατά την IATA ήταν ATH, που τώρα χρησιμοποιείται από το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ ο κωδικός του κατά τον ICAO ήταν LGAT (ο οποίος δεν μεταφέρθηκε στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος).
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελληνικού, πήρε το όνομα του από την τοποθεσία (το προάστιο) που ονομάζεται Ελληνικό. Στη βόρεια πλευρά συνορεύει με το Δήμο Αλίμου, στην ανατολική με το Δήμο Ελληνικού και Αργυρούπολης, στη νότια με το Δήμο Γλυφάδας και το γήπεδο γκολφ της Γλυφάδας και στην δυτική με το Σαρωνικό κόλπο. Υπήρχαν δύο τερματικοί σταθμοί (terminal) Ο δυτικός για την Ολυμπιακή Αεροπορία και ο ανατολικός για τις διεθνείς πτήσεις. Ένας επιπλέον τερματικός σταθμός, ήταν αυτός της Αμερικανικής Βάσης του Ελληνικού.
Το αεροδρόμιο άρχισε να κατασκευάζεται το 1938 στη περιοχή Χασάνι, με διάδρομο προσγείωσης 1.800 μέτρων, μετά από απαλλοτρίωση τμημάτων των τότε κοινοτήτων Κομνηνών και Ελληνικού. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, όμως, δεν επέτρεψε την ολοκλήρωσή του. Μετά τη λήξη του πολέμου οι ζημιές επιδιορθώθηκαν και το 1950 το αεροδρόμιο απέκτησε και δεύτερο διάδρομο με μήκος 2.250 μέτρων, ενώ ο πρώτος αυξήθηκε και αυτός στα 2.250 μέτρα. Το 1958 ο κύριος διάδρομος αυξήθηκε πάλι, με μήκος τα 3.000 μέτρα.
Το 1969 εγκαινιάστηκε ο Ανατολικός Αεροσταθμός, ο οποίος είχε σχεδιαστεί από τον γνωστό Φινλανδό αρχιτέκτονα Eero Saarinen. Τη δεκαετία του 1970 ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε, στα 3.500 μέτρα και τη δεκαετία του 1990 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε, περίπου, δέκα με δώδεκα εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.
Στις 28 Μαρτίου 2001 αναχώρησαν από το αεροδρόμιο του Ελληνικού πέντε αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, χωρίς επιβάτες, με προορισμό το καινούργιο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και το αεροδρόμιο του Ελληνικού, έκλεισε.
2004. Τα Ολυμπιακά Αθλήματα κανό-καγιάκ σλάλομ, χόκεϊ, μπέιζμπολ και σόφτμπολ (ξιφασκία, μπάσκετ) φιλοξενούνται στις αθλητικές εγκαταστάσεις που κατασκευάσθηκαν στην περιοχή του Αεροδρομίου. Επίσης, εκεί κατασκευάστηκε και το αμαξοστάσιo του τραμ της Αθήνας και του ΟΑΣΑ (ΕΘΕΛ).
2005. Οι αρχιτέκτονες David Serero, Elena Fernandez και Phillipe Coignet κερδίζουν το πρώτο βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό για το Σχεδιασμό Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό. Το Ελληνικό Κράτος δεν προχώρησε σε εφαρμογή της πρότασης.
2011. Το ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α. δημιουργεί το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας. Την ίδια χρονιά ιδρύεται η εταιρεία «Ελληνικό Α.Ε.» με σκοπό την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου.
Ιούνιος 2013. Ο πρόεδρος της Cosco, Captain Wei Jiafu, δήλωσε ότι κινεζικό fund έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για έργο ανάπτυξης «στο παλαιό σας αεροδρόμιο». Και δεν δίστασε να αναφέρει, ως παράδειγμα, την κατασκευή τεχνητού νησιού-ξενοδοχείου στο Ντουμπάι.
Ιούλιος 2013. Το ρεπορτάζ του BBC περιγράφει τα εγκαταλελειμμένα αεροπλάνα στο άδειο αεροδρόμιο, που όπως λέει ο δημοσιογράφος, θα είναι "άλλο ένα κομμάτι δημόσιας περιουσίας που θα πρέπει να πουληθεί για να καλύψουν τα χρέη τους οι Έλληνες". Ο δημοσιογράφος εξηγεί ότι το αεροδρόμιο το "εγκατέλειψαν" πριν δέκα χρόνια, όταν άνοιξε το νέο αεροδρόμιο λίγο πριν τους Ολυμπιακούς. Η περιοχή, λέει ο Βρετανός δημοσιογράφος με το φλεγματικό ύφος του, είναι 4 φορές μεγαλύτερη από το Μόντε Κάρλο και ίσως, λέει, αυτή η περιοχή να είναι αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα για να σωθεί.
Υ.Γ. Όπως σε όλα που συμβαίνουν, ή που πρόκειται να συμβούν στην Ελλάδα, έτσι και εδώ υπάρχουν δύο «μέτωπα». Στην περίπτωση του Ελληνικού υπάρχει το Μέτωπο αντίστασης φορέων στο ξεπούλημα του Ελληνικού. Πρόκειται για Σωματεία και Φορείς που δραστηριοποιούνται στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού και την παραλία του Αγ. Κοσμά, εκφράζουν με κοινή δήλωση την αντίθεσή τους στα σχέδια εκποίησης του Ελληνικού, την πρόθεσή τους να παραμείνουν στο χώρο και το αίτημά τους για δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου.