Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2009

Αποκάλυψε το ρατσιστικό τους πρόσωπο

Δημοσιογράφος μεταμφιέστηκε σε μαύρο για να δει τις αντιδράσεις των Γερμανών.

Έβαλε περούκα, πολύχρωμο πουκάμισο, έκανε μακιγιάζ και βγήκε στον δρόμο με μια κρυφή κάμερα. Όσα κατέγραψε προκάλεσαν πολλές αντιδράσεις.

Αποκάλυψε το ρατσιστικό τους πρόσωπο.

Έβαψε το πρόσωπό του μαύρο, έβαλε χρωματιστούς φακούς επαφής, φόρεσε μια «άφρο» περούκα και άρχισε να συστήνεται στους συμπατριώτες του ως Κβάντι Ογκόνο από τη Σομαλία. Κάπως έτσι ο Γκίντερ Βάλραφ επιχείρησε να αποκαλύψει το ρατσιστικό πρόσωπο της γερμανικής κοινωνίας. Αυτοί που διαμαρτυρήθηκαν, ωστόσο, από την έρευνα τού πιο γνωστού εκπροσώπου της ερευνητικής δημοσιογραφίας στη Γερμανία ήταν οι εκπρόσωποι της μαύρης κοινότητας.

Ο Κβάντι Ογκόνο διήνυσε περισσότερα από 6.000 χιλιόμετρα στη χώρα του σε αυτό το ταξίδι- έρευνα, το οποίο πραγματοποίησε με τη βοήθεια μιας κρυφής κάμερας και του σκηνοθέτη Παγώνη Παγωνάκη. Το αποτέλεσμα ήταν η ταινία «Schawarz auf Weiss» (Μαύρο σε άσπρο), η οποία προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη στους κινηματογράφους, και ένα βιβλίο υπό τον τίτλο «Αus der schonen neuen Welt» (Έξω από τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο). Το συμπέρασμα είναι ένα: ο ρατσισμός στη γερμανική κοινωνία είναι περίπου ενδημικός και οι Γερμανοί δεν είναι καθόλου εξοικειωμένοι με τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό δέρμα από τους ίδιους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ξεχωρίσουν ούτε την καρικατούρα ενός «μαύρου από τη Σομαλία», τον οποίο υποδύθηκε ο Γκίντερ Βάλραφ χρησιμοποιώντας όλα τα πιθανά στερεότυπα- ακόμη κι ένα πολύχρωμο πουκάμισο με λαχούρια.

Η αντιμετώπιση.

Όταν, λοιπόν, ο Κβάντι Ογκόνο ζητά από έναν εκπαιδευτή σκύλων στην Κολωνία να εκπαιδεύσει τον σκύλο του για να τον προστατεύει από τις ρατσιστικές επιθέσεις, μαθαίνει ότι οι θέσεις έχουν κλείσει και ότι η εκπαίδευση κοστίζει 250 ευρώ. Λίγο αργότερα, όμως, ο εκπαιδευτής βρίσκει θέση για έναν ομοεθνή του με μόλις 60 ευρώ. Στο «Μαύρο σε άσπρο» ακολουθεί μια σειρά από ανάλογα επεισόδια. Στο κάμπινγκ δεν υπάρχει θέση για τον Σομαλό μετανάστη και τη σκηνή του («το πραγματικό πρόβλημα είναι το δέρμα σου», του λέει καθαρά ο υπεύθυνος), ένας υπάλληλος αρνείται να του δώσει τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση άδειας κυνηγιού, πολλοί ιδιοκτήτες αρνούνται να του νοικιάσουν διαμέρισμα και όταν σε ένα τοπικό πανηγύρι κάθεται σε ένα τραπέζι για να πιει μια μπίρα, οι λευκοί συνδαιτυμόνες σηκώνονται για να καθίσουν αλλού. Πολλοί Γερμανοί με τους οποίους μιλά τον αποκαλούν ανοιχτά «νέγρο». Στο πιο επικίνδυνο από τα ταξίδια του, ο Κβάντι Ογκόνο πηγαίνει με το τρένο στη Δρέσδη για να παρακολουθήσει έναν αγώνα της τοπικής ομάδας, όπου γλιτώνει στο παρά πέντε από τα χέρια μερικών Ανατολικογερμανών χούλιγκαν. Ο Βάλραφ-Ογκόνο ανακάλυψε, πάντως, μια διαφορά: η αντιμετώπιση ήταν πολύ διαφορετική όποτε φορούσε σακάκι και μιλούσε γερμανικά με άψογη προφορά.

Οι αντιδράσεις.

Η υποδοχή της μαύρης κοινότητας ήταν κάθε άλλο παρά θερμή στην έρευνα του Γκίντερ Βάλραφ. «Όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, κάποιος μιλάει για μας, αλλά όχι με εμάς», δήλωσε στο περιοδικό «Der Spiegel» η Ταχίρ Ντέλα, εκπρόσωπος της οργάνωσης Πρωτοβουλία των Μαύρων στη Γερμανία, ενώ για το επεισόδιο με τους χούλιγκαν σχολίασε ότι «κάποιος από εμάς θα έκανε ένα τέτοιο ταξίδι μόνο εάν δεν ήθελε τη ζωή του». Ο συγγραφέας και μουσικός Νόαχ Σόου κατηγόρησε τον δημοσιογράφο ότι «πιθηκίζει τις μειονότητες για να πάρει σε αντάλλαγμα χρήματα και δόξα» και υπενθύμισε ότι οι οργανώσεις που υπερασπίζονται τα ατομικά δικαιώματα κάνουν την ίδια δουλειά εδώ και 25 χρόνια. Ο ίδιος ο δημοσιογράφος υπερασπίστηκε το έργο του δηλώνοντας ότι ήθελε να δημιουργήσει θόρυβο για ένα θέμα που μένει θαμμένο σε εκθέσεις και αναφορές. Και όπως συνέβη με παλαιότερες μεταμφιέσεις του, μάλλον τα κατάφερε.

ΓΚΙΝΤΕΡ ΒΑΛΡΑΦ, ο δημοσιογράφος.

O Γκίντερ Βάλραφ απέκτησε φήμη στην πατρίδα του αλλά και εκτός γερμανικών συνόρων από τις θεαματικές αποκαλύψεις του για την αντιμετώπιση των μεταναστών και τις συνθήκες εργασίας σε διάφορες μεγάλες εταιρείες. Στο πλαίσιο των ερευνών του μεταμφιέστηκε σε «γκασταρμπάιντερ» για να καταγγείλει τη βάρβαρη μεταχείριση Τούρκων, Ελλήνων και Ιταλών μεταναστών στα γερμανικά εργοστάσια.

Εργάστηκε για τέσσερις μήνες με ψεύτικο όνομα στο ταμπλόιντ «Βild» για να αποκαλύψει στη συνέχεια τα ψεύδη που δημοσίευε με συστηματικό τρόπο η εφημερίδα. Τον Μάιο του 1974 αλυσοδέθηκε στην Πλατεία Συντάγματος στην Αθήνα για να καταγγείλει τη χούντα των συνταγματαρχών.

Συνελήφθη, βασανίστηκε και καταδικάστηκε σε 14 μήνες φυλάκιση.

Ένα χρόνο αργότερα εξέδωσε το βιβλίο «Ο φασισμός δίπλα μας. Η Ελλάδα του χθες, ένα πρότυπο για το αύριο".

ΠΑΓΩΝΗΣ ΠΑΓΩΝΑΚΗΣ, ο σκηνοθέτης.

O Παγώνης Παγωνάκης είχε συνεργαστεί και σε παλαιότερη παραγωγή με τον Βάλραφ, το 2007, στο φιλμ για τις πρακτικές που ακολουθούν τα Call Center. Το 2006 πήρε το πρώτο βραβείο κινηματογράφου για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην κατηγορία του επαγγελματικού φιλμ για το 45λεπτο ντοκιμαντέρ «Θάνατος στο κελί- Γιατί πέθανε ο Ουρί Γιαλό;». Ο Γιαλό, φυγάδας από τη Δυτική Αφρική που είχε υποβάλει αίτηση ασύλου, πέθανε κρατούμενος στο Ντεσάου της Ανατολικής Γερμανίας. Το φίλμ των Παγωνάκη, Μπιράντ, Μπινγκίλ και Γιούτας Πίντσλερ καταρρίπτει την επίσημη εκδοχή περί αυτοκτονίας του Γιαλό και αναζητά απαντήσεις σε όλα τα ανοιχτά ερωτηματικά για τον ρόλο της αστυνομίας.

Το άρθρο βρίσκεται εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: