Δευτέρα, 20 Ιουνίου 2011

Με υπογραφή «Anonymous».

Η διεθνής διαδικτυακή κολεκτίβα «Anonymous» φαίνεται ότι βρίσκεται πίσω από την εμφάνιση της φράσης «Sold Out», «ξεπουλήθηκε» δηλαδή, στην προμετωπίδα του ελληνικού περιπτέρου στην Μπιενάλε της Βενετίας. 

Η άλλη φράση, «Anon Stateless Immigrants Land», δηλαδή «Μια προσεχώς ακυβέρνητη χώρα προσφύγων», παραπέμπει στα αρχικά ASI (Anon Stateless Immigrants), με τα οποία αυτοπροσδιορίζεται η κολεκτίβα που δεν αναγνωρίζει εθνικά σύνορα και θεωρεί εαυτήν παγκόσμιο πρόσφυγα. Η ίδια φράση είναι και το σύνθημα των ακτιβιστικών δράσεων που είχαν προαναγγείλει ότι θα κάνουν στη διάρκεια της 54ης Μπιενάλε της Βενετίας. 

Ολα αυτά δεν είναι αποτέλεσμα αστυνομικής έρευνας, αλλά ενός απλού «γκούγκλινγκ» στο Διαδίκτυο. Το μπλογκ της κολεκτίβας αναλαμβάνει ειρωνικά την ευθύνη για την «πώληση του ελληνικού περιπτέρου στο ΔΝΤ». Δεν είναι η μόνη δράση που ανέπτυξαν σ' αυτή την Μπιενάλε. Νέοι Ισπανοί και Ιταλοί, μέλη ή συμπαθούντες την κολεκτίβα, κρατώντας πλακάτ που ανέγραφαν «Anon Stateless Immigrants», διαδήλωσαν έξω από το ισπανικό περίπτερο - μια που η Ισπανία είναι από τις άμεσες «υποψηφιότητες» στο ντόμινο των οικονομικών καταρρεύσεων. Και επίσης έγραψαν στη γυάλινη οροφή του αμερικανικού περιπτέρου: «Free Bradley Manning», δηλαδή «Ελευθερώστε τον Μπράντλεϊ Μάνινγκ», τον 23χρονο μυστικό αναλυτή του αμερικανικού στρατού που κατηγορείται ότι άφησε να διαρρεύσει βίντεο στο οποίο φαίνεται αμερικανικό ελικόπτερο «Απάτσι» στο Ιράκ να ανοίγει πυρ και να σκοτώνει άμαχο πληθυσμό - συμπεριλαμβανομένων και δύο δημοσιογράφων του Ρόιτερ.
Σε ανοιχτή επιστολή τους στο Διαδίκτυο, με τίτλο «Η ανατροπή του θεάματος», οι ASI, που φαίνεται να είναι κλάδος των «Anonymous», είχαν προαναγγείλει τη δράση τους στην Μπιενάλε, γράφοντας μεταξύ άλλων: «Μας αηδιάζει το τζετ σετ των κριτικών που, υπακούοντας στη μόδα, ενσωματώνουν την υποκειμενικότητα και την ανατρεπτικότητα της κουλτούρας σε φεστιβάλ τέχνης, όπως είναι εν προκειμένω η Μπιενάλε της Βενετίας, με μόνο στόχο να ενισχύσουν τους εαυτούς τους και τις "εταιρείες" τους. (...) Πρέπει να σταματήσουμε τους πρωταγωνιστές από τις τράπεζες και τις κυβερνήσεις που χρηματοδοτούν αυτά τα πρότζεκτ και τις εκθέσεις». 

Η κολεκτίβα «Anonymous» άρχισε να δραστηριοποιείται το 2008 και έκτοτε, μέσω «χάκερινγκ» στο Διαδίκτυο κυρίως, αλλά και ακτιβιστικών δράσεων, εμφανίστηκαν σε διάφορες περιπτώσεις: Ανέπτυξαν δράση εναντίον των Αμερικανών «σαϊεντολόγων», επιτέθηκαν με «ιούς» στη Sony, παρενέβησαν διαδικτυακά στις πρόσφατες τουρκικές εκλογές. Το CNN τούς βάφτισε «ένας από τους τρεις ισχυρότερους διαδόχους του WikiLeaks». 

Τον περασμένο Φεβρουάριο, με αφορμή τις εξεγέρσεις στη βόρεια Αφρική, εμφανίστηκαν και στην Ελλάδα με ανοιχτή επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό, κατηγορώντας τον για τις σχέσεις που διατηρούσε η Σοσιαλιστική Διεθνής με τον Χόσνι Μουμπάρακ. Λίγο μετά, ανακοίνωσαν διεθνώς την «Operation Greece», «Επιχείρηση Ελλάδα», υποστήριξη της χώρας ενάντια στο ΔΝΤ με κάθε τρόπο και κυρίως με απόπειρες διαδικτυακής «μόλυνσης» και παραβίασης του website του.
Η ονομασία τους, «Anonymous», προέρχεται από τη γνωστή υπογραφή -«Ανώνυμος»- στο Διαδίκτυο όσων δεν θέλουν να κοινοποιήσουν την ταυτότητά τους. Σήμα-κατατεθέν τους είναι η μάσκα του Γκάι Φοκς από το γνωστό κόμικς «V for Vendetta» των Αλαν Μουρ και Ντέιβιντ Λόιντ. Αγνωστος παραμένει ο αριθμός των μελών τους και η ταυτότητα των «εγκεφάλων». 

Στην Μπιενάλε εν τω μεταξύ, ύστερα από αίτημα της Διοχάντης, στην οποία ανήκει η εγκατάσταση «Beyond Reform» της φετινής ελληνικής εκπροσώπησης, τοποθετήθηκε γραπτή πινακίδα με την οποία οι επισκέπτες πληροφορούνται ότι τα συνθήματα που είναι γραμμένα στο ξύλινο περίβλημα του ελληνικού περιπτέρου δεν έχουν σχέση με την καλλιτεχνική δημιουργία. Η ίδια που για το έργο αυτό δούλεψε επί μήνες χωρίς καμία έμπρακτη στήριξη, οικονομική ή άλλη, από το υπουργείο Πολιτισμού (τα χρήματα αναμένονται), βρέθηκε προ εκπλήξεως το πρωί της Παρασκευής, όταν είδε τα συνθήματα. Και δήλωσε «απογοητευμένη και βαθιά λυπημένη» για ό,τι συνέβη. 

Το ΥΠΠΟΤ, από την πλευρά του, καταδίκασε «απερίφραστα κάθε πράξη βίας», επισημαίνοντας ότι «η τέχνη είναι κατεξοχήν χώρος ελεύθερης έκφρασης και αμφισβήτησης, η οποία, όμως, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παίρνει τη μορφή βιαιοπραγίας ή βανδαλισμών». Οι έρευνες των ιταλικών Αρχών για τον εντοπισμό των υπευθύνων συνεχίζονται, αλλά, όπως δείχνουν τα πράγματα, αυτό μάλλον δεν θα είναι και τόσο απλό. 


Το κείμενο και φωτό, εδώ.